Onderwijs #blimageNL

Op een rustige donderdagochtend zet ik een artikel van Sciencenews.org (https://www.sciencenews.org/article/tree-life-gets-makeover) op mijn Scoop.it-kanaal en zet een melding hiervan op Twitter en bijna per ommegaande heb ik een #blimageNL uitdaging van Frans Droog aan mijn broek hangen. Na enige twijfel, ik vind mezelf niet zo’n schrijver, ga ik toch aan de slag.

kingdoms_tree_730

Als bijschrift bij de scoop had ik: “Het thema ordening is nu een stuk moeilijker geworden. Het concept ordening blijft hetzelfde.”

Als eenvoudige biologiedocent heb ik niet de overmoed om de gehele achterliggende systematiek van de huidige taxonomie te gaan bespreken of beoordelen.
Natuurlijk is het fascinerend om te zien dat wij, binnen alle organismen met een celkern, slechts onderdeel zijn van een klein twijgje (Bilateria) aan een boom met vele grote en kleinere takken. Natuurlijk is het voor sommige mensen wellicht frustrerend om te zien dat we niet als triomferende soort te vinden zijn in het Koninkrijk der Dieren.
Natuurlijk is het raar dat er nu opeens acht groepen zijn en niet meer de vertrouwde drie domeinen en zes rijken.
Natuurlijk is het verwarrend om te zien dat er geen duidelijke ontwikkeling meer te zien is van eencellig (lees eenvoudig) naar meercellig (lees verder ontwikkeld).
En natuurlijk zijn de biologiemethoden ten aanzien van dit onderwerp alweer achterhaald.

Wat we dachten als waarheid blijkt opeens heel anders te liggen. Uiteraard is dit juist een van de essenties van de wetenschap. Door het doen van onderzoek ontdek je dat zaken anders georganiseerd zijn of op een andere manier tot stand komen dan voorheen gedacht.

Er zullen dan ook nog vele Trees of Life volgen en allen zijn op hun manier/moment goed.

Bij het nog eens bekijken van de afbeelding vormt zich een ander beeld op mijn netvlies. Het beeld van een groep leerlingen die aan het begin van een schooljaar het lokaal vult. In eerste instantie (bij een nieuwe groep) zijn het individuen met een naam, maar verder zonder bijzonderheden. Daarna ga je als docent verder kijken en zie je bij ieder individu meer of minder unieke kenmerken. Er vormen zich groepjes in de les die soms langdurig dezelfde samenstelling hebben, op overeenkomstige muzieksmaak, hobby’s of andere interesses. Als er een wisseling van samenstelling is, dan kan de oorzaak liggen in een verandering van interesse, het krijgen van een vriendje of vriendinnetje, het elkaar beter leren kennen en besluiten dat er toch te weinig gemeenschappelijkheid is, kortom het ontwikkeltraject dat iedere jongere meemaakt.
Er zijn in de loop van het schooljaar ook situaties waarin de docent de leerlingen vraagt om in groepjes te werken. Bij een vrije keuze van groepjes zie je dat de leerlingen vaak in de eigen (bekende) groep blijven, maar soms treedt daarin toch een verandering op. Want iemand mag dan wel gezellig zijn om in de les naast te zitten en mee te kletsen, als het op een grotere opdracht maken aankomt is het wel zo fijn dat er echt gewerkt kan worden. Of het onderwerp dat de ene leerling graag wil uitdiepen is voor de andere leerling niet leuk genoeg om mee aan de slag te gaan. Afhankelijk van de situatie gelden er verschillende criteria voor het vormen van een groep.

Als de docent de groepjes maakt kan dit ook op verschillende manieren, met verschillende selectiecriteria of doelen in het achterhoofd:

  • het simpelweg nummeren is zoals gezegd lekker simpel (criterium: snel)
  • de vaste groepjes opzettelijk door elkaar gooien vereist soms iets meer denkwerk (criterium: buren (of vriendjes/vriendinnetjes) zitten niet in hetzelfde groepje)
  • kijken naar de studie- of vakvaardigheden van leerlingen en zorgen dat de leden van een groepje elkaar kunnen aanvullen in hun vaardigheden vraagt nog meer van een docent (doel: vergroten leeropbrengst, kennis laten maken met andere vaardigheden)
  • kijken naar leervoorkeur en ook de opdrachten per groep zodanig aanpassen dat deze het beste aansluit bij de voorkeur van de groep kost nog meer tijd (doel: vergroten leerplezier en leerrendement)

Hierboven staan enkele voorbeelden van ordening (overigens is deze lijst verre van compleet), die allen een bestaansrecht hebben. Er is namelijk geen enig juiste indeling. Het hangt af van de criteria waarmee je de selectie maakt en de selectiecriteria hangen weer af van je gestelde doel.
Het maken van de juiste combinatie hierin is iedere keer weer de uitdaging.

Advertenties

2 reacties op Onderwijs #blimageNL

  1. Pingback: De #blimageNL lijst | Droog's

  2. Pingback: Dag zes, vier nieuwe verhalen #blimageNL | Droog's

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s